Faq

Leveren

  • + - Levering van bestelling

    Wanneer wordt mijn bestelling geleverd?

    Een tiental dagen voor de periode waarin de levering werd aangevraagd, neemt één van onze medewerkers contact op met u om na te vragen of uw planning verloopt zoals bij de bestelling aangegeven en samen met u een passende leveringsdatum af te spreken. Het contact verloopt via een SMS of per email.

    Op basis van uw antwoord laten wij de goederen uitleveren via een vertrouwde, externe transportfirma of via onze eigen vervoerdienst.

    Wij stellen alles in het werk om zo stipt mogelijk uit te leveren op de aangegeven dag en plaats die werd aangeduid op de bestelbon. Een exact tijdstip van levering is altijd ter info en niet bindend. De goederen worden altijd afgezet op een verharde ondergrond waar de pompwagen of kraanwagen deze in alle veiligheid en zonder risico kan plaatsen. De goederen worden nooit binnen gedragen bij de klant, tenzij anders werd afgesproken.

    Bij aflevering vragen wij u de goederen goed te controleren en vervolgens voor akkoord af te tekenen op de leveringsbon. Eenmaal de goederen bij de klant of op de aangegeven plaats zijn afgeleverd en voor akkoord is getekend, kan geen enkele klacht van breuk meer worden aanvaard.

    Mocht er toch breuk optreden binnen in de kratten of paletten, kan deze altijd perfect gebruikt worden voor opstopwerk.

  • + - Afhaling van bestelling

    Wanneer kan ik mijn bestelling afhalen?

    Een tiental dagen voor de periode waarin de afhaling werd aangevraagd, zal onze administratie u verwittigen per SMS of per email of de afhaling kan gebeuren zoals aangegeven tijdens de bestelling. Op basis van uw antwoord worden de goederen klaargezet of aangevraagd bij onze leveranciers.

    Van zodra de bestelling binnen is in ons magazijn in Zedelgem, mag u opnieuw een nieuwe SMS verwachten met de vraag de goederen binnen de week af te halen. Openingsuren van ons magazijn van maandag t.e.m. donderdag van 9u00 tot 16u00, op vrijdag van 12u00 tot 16u00, op de 2e en 4e zaterdag van de maand van 7u30 tot 12u00 en op afspraak. Op zondag zijn geen afhalingen mogelijk.

    Hou steeds rekening met het gewicht van de af te halen goederen in functie van het laadvermogen van het voertuig waarmee uw bestelling wordt afgehaald. Het vervoer van de goederen gebeurt steeds op risico van de klant. Het gewicht staat altijd vermeld op de bestelbon en de afhaalbon. Afgehaalde goederen worden door onze magazijnier uit de rekken gehaald en naar de afhalingszone gebracht, waar de klant de goederen ZELF dient in te laden zonder hulp van onze magazijnier. Laden op aanhangwagen of vrachtwagen met onze heftruck is mogelijk, maar wel op risico van klant.

    Eens de goederen ons magazijn hebben verlaten, wordt breuk niet langer aanvaard.

  • + - Stockage goederen

    Goederen kunnen gratis gestockeerd worden de eerste 6 maanden, mits betaling van 50% van de waarde.

    Goederen kunnen gratis gestockeerd worden tot 1 jaar, mits betaling van 100% van de waarde.

    Goederen die na 3 maanden na afgesproken tijdstip niet zijn afgehaald of kunnen geleverd worden zullen verhoogd worden met 150 Euro per maand stockage kosten.

Retour

  • + - Goederen terug?

    Kan ik goederen terugbrengen?

    Bij opmaak van de bestelbon dient de klant, samen met de verkoper, goed na te kijken of de aangekochte hoeveelheid voldoende is. Eenmaal akkoord werd gegeven voor de bestelling, kunnen wij hier dan ook geen verantwoordelijkheid meer in nemen.

    In principe nemen wij dus geen bestelde goederen terug.

    In uitzonderlijke gevallen evenwel kunnen wij, na overleg en akkoord, eigen gestockeerde goederen terugnemen aan 70% van de waarde en dit binnen een periode van 1 maand na de levering.

    Materialen die wij zelf hebben aangekocht via groothandel, kunnen NOOIT teruggenomen worden.

Varia

  • + - Prijsoffertes

    Hoe gaat een prijsofferte in zijn werk?

    Alle onze prijsoffertes zijn 30 dagen geldig. Bij bezoek aan onze toonzaal zal een verkoopadviseur deze prijsofferte omzetten in een bestelbon. Uw prijsofferte kan ook gescand, per fax of per post terug bezorgd worden, waarna wij dan de door u getekende prijsofferte omzetten in een bestelbon en deze terug aan u bezorgen per mail of per post.

    De vermelde eenheden op de prijsofferte tegenover de bestelbon kunnen minimaal wijzigen ingevolge de specifieke verpakkingseenheid van de materialen. Hoe meer eenheden er besteld worden, hoe beter de prijs die wij de klant kunnen aanbieden. De administratieve en logistieke kosten kunnen beter gespreid worden over de hoeveelheden.

    Op deze manier geven wij altijd de beste en de eerlijkste prijs.

    Er is een actie, maar ik heb de goederen niet meteen nodig

    Bij een interessante actie kan het gebeuren dat u de tegels niet onmiddellijk nodig hebt. In dat geval staat CERAMICO borg voor een bijkomende service.

    U kunt namelijk uw bestelling maken op basis van de voorwaarden van onze actie en wij houden vervolgens uw bestelling gedurende 6 maanden ter beschikking in ons magazijn of in het magazijn van onze leveranciers. Zo kunnen onze klanten optimaal genieten van uitzonderlijke aanbiedingen.

    Na 6 maanden vragen wij u uw bestelling volledig te betalen. Deze kan op eenvoudige aanvraag echter nogmaals 6 maand verder gratis gestockeerd blijven in onze overdekte magazijnen, gelabeld op uw naam.

  • + - Bestelling

    Betaal ik een voorschot bij bestelling?

    Alle gemaakte bestellingen dienen getekend voor akkoord aan onze administratie te worden overgemaakt. Een voorschot van 30% zal in rekening gebracht worden voor alle orders groter dan 100 euro. Bij het niet respecteren van de opgegeven levertijd zal uw voorschot ALTIJD worden terugbetaald.

    Bij annulering van de bestelling worden de voorschotten nooit terugbetaald.

    Orders of bijbestellingen voor een bedrag kleiner dan 150 euro dienen afgerekend te worden bij opmaak van de bestelbon. Bij gebrek aan betaling van deze kleine orders kunnen wij de bestelling of bijbestelling niet aannemen.

    In het verleden hebben wij teveel onafgehaalde kleine bestellingen moeten vernietigen. Bijbestellingen worden altijd aangerekend aan de prijzen voor hoeveelheden kleiner dan 15 m2. Zorg daarom dat er steeds voldoende wordt besteld bij aanvang van het werk. Het bespaart u niet alleen geld en stress, ook kleurverschillen kunnen hierdoor vermeden worden.

    Tips voor bestelling

    Hou altijd rekening met snijverlies. Hoeveel dit bedraagt, hangt af van het formaat van de tegels en de grootte en vorm van de te betegelen ruimte. Bij een vierkant formaat verliest u gemiddeld 5 tot 10%, bij banden 3 tot 5%. 

    Sommige natuursteensoorten bevatten ook breuklijnen, waardoor het snijverlies tot 10 à 15% kan oplopen (check altijd de technische fiche). 

  • + - BTW 6% of 21%

    Is het nu 6% of 21% btw?

    Op de aankoop van de tegels dient er door iedereen 21% btw te worden betaald. Sinds 12 februari 2016 is het verlaagd btw-tarief van 6% alleen nog van toepassing voor privéwoningen van minstens 10 jaar oud. Er is wel een overgangsmaatregel voor de werken die vanaf 12 februari 2016 worden verricht aan een woning van minder dan 10 jaar oud, maar van minstens 5 jaar oud.

    Vraag gerust meer inlichtingen aan onze medewerkers.

    Aangezien CERAMICO de particuliere klant altijd de beste prijs wil aanbieden, wordt er geen commissie voorzien voor uitvoerders. Wij zijn wel bereid de materialen te factureren naar een aannemer, opgegeven door de klant. De afgesproken prijs die opgemaakt wordt op de bestelbon, blijft echter onaangepast.

    Bij levering of afhaling dient de particuliere klant ook het bedrag van de goederen, samen met de 21% btw, te betalen. Dit bedrag moet aanzien worden als voorschot aan de uitvoerder. In onze boekhouding boeken wij het ontvangen bedrag als ‘ontvangen door aannemer’.

    Een tip: om geld uit te sparen en om de aannemer ook een bedrag te gunnen, kan het bedrag van 21% btw worden opgesplitst tussen de aannemer en de klant. De aannemer ontvangt hierdoor toch een premie voor de facturatie en u als klant betaalt minder. Onze verkoopadviseurs vertellen er u graag meer over.

  • + - Betaling

    Hoe wordt de betaling geregeld?

    De materialen dienen betaald te worden VOOR levering of afhaling. Bestellingen kleiner dan 150 euro moeten altijd betaald zijn vooraleer wij de bestelling kunnen plaatsen bij onze leveranciers. Betaling kan in contanten, mits deze niet hoger zijn dan het wettelijke toegestane bedrag van 3.000 euro.

    Er kan desgewenst ook met Bancontact worden betaald, maar hou rekening met de maximale limiet per dag van uw bank. Deze is immers niet bij elke bank dezelfde. Vooraf overschrijven via “selfbanking” of “homebanking” en het betalingsbewijs afgeven aan onze chauffeur of bij afhaling van uw bestelling, is voor ons de beste wijze.

    Opgelet: Visa, Mastercard of andere kredietkaarten worden NIET aanvaard als betaalmiddel.

  • + - Plaatsing

    Kan ik mijn bestelling door CERAMICO laten plaatsen?

    CERAMICO kan bogen op een netwerk van onderaannemers die elk hun eigen specialiteit hebben. Om de klant steeds de beste prijs aan te bieden, vragen wij de onderaannemers rechtstreeks contact met onze klanten op te nemen om de aangekochte materialen te plaatsen.

    Voor plaatsing dient de vloerder altijd ter plaatse te komen om het werk in de beste omstandigheden te kunnen inschatten. Een lijst van aanbevolen vloerders/tegelzetters kan op aanvraag bekomen worden nadat de goederen bij ons werden besteld.

  • + - Kwaliteit - prijs

    Kwaliteit-prijs?

    Met bijna een halve eeuw beroepservaring heeft CERAMICO bewezen naar onze mening afdoende bewezen enkel kwalitatieve goederen te verkopen. Onze leveranciers dienen over alle Europese kwaliteitsnormen te beschikken. Op de dozen van de keramische producten kunt u alle normen en keuzes terugvinden.

    Gaat het om natuursteen, dan wordt enkel producten met het “quality label” van Febenat verkocht. Wij streven er naar om duurzame materialen te verkopen aan een correcte prijs. Wij nemen de kortste weg tussen inkoop en verkoop en sommige van onze producten vervaardigen wij in eigen beheer.

    Op basis van de gevoerde prijzenpolitiek proberen wij ook de beste service te bieden aan onze klanten.

Prijzen

  • + - Hoe komt het dat de prijs van een artikel in de webshop verschilt met de prijs van in de winkel?

    Winkel vs. webshop

    Een winkel heeft een totaal andere kostenstructuur dan een webshop. We maken dus een onderscheid tussen prijzen in de winkel en prijzen op internet.

    De prijzen van de artikelen in onze winkel worden alleen vergeleken met de prijzen van identieke artikelen beschikbaar in de winkels van concurrenten in dezelfde regio van België.

    De prijzen van de artikelen in onze webshop worden alleen vergeleken met de prijzen van identieke artikelen beschikbaar en leverbaar in België in concurrerende webshops.

Klachten

  • + - Breuk

    Goed controleren

    Bij aflevering vragen wij u de goederen goed te controleren en vervolgens voor akkoord af te tekenen op de leveringsbon. Eenmaal de goederen bij de klant of op de aangegeven plaats zijn afgeleverd en voor akkoord is getekend, kan geen enkele klacht van breuk meer worden aanvaard.

    Mocht er toch breuk optreden binnen in de kratten of paletten, kan deze altijd perfect gebruikt worden voor opstopwerk.

  • + - Oplossing

    Voor alle klachten geldt dezelfde procedure: stuur een e-mail naar info@ceramico.be met in de e-mail de omschrijving van de klacht. Stuur ook steeds het bewijs van aankoop van het materiaal mee (bestelbon en/of factuur).
    Vervolgens wordt er naar een oplossing gezocht.

Verantwoorde natuursteen

  • + - Gedragscode voor verantwoorde natuursteen keten

    STONE CONSULTING met zustermaatschappij CERAMICO draagt zorg voor zaken als duurzaamheid & milieu, gezondheid & veiligheid en mens & ontwikkeling. Hieronder vindt u wat duidelijkheid over onze stappen in dit proces:

    Code of Conduct

    STONE CONSULTING met zustermaatschappij CERAMICO hanteert in haar inkooptraject een code of conduct. In dit document verplichten wij onszelf en onze leveranciers om zich te houden aan een aantal belangrijke juridische, ethische, milieutechnische en sociale normen en waarden.

    IMVO-initiatief TruStone

    STONE CONSULTING met zustermaatschappij CERAMICO is lid van Febenat. Alle leden hebben op vrijdag 10 mei 2019 het IMVO-initiatief TruStone ondertekend op het kabinet van ex-Minister-President Bourgeois. Afgelopen jaren is er door diverse partijen in de Nederlandse en Belgische natuursteenbranche hard gewerkt aan dit convenant. De sector brengt risico’s in de productieketen in kaart en werkt samen met alle partijen die het initiatief ondersteunen om problemen zoals kinderarbeid, gedwongen arbeid, gebrek aan vakbondsvrijheid en veiligheid en gezondheid in de keten aan te pakken. Het is voor het eerst dat partijen uit twee landen gezamenlijk tot afspraken komen.

    De doelstelling van het Initiatief TruStone is helder: de betrokken partijen willen transparantie creëren en een vuist vormen tegen schendingen van milieu en mensenrechten, die bij de winning van natuursteen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika mogelijk nog voorkomen. Als individueel bedrijf kun je daarop nauwelijks invloed uitoefenen; als branche in samenwerking met organisaties + overheid staan we een stuk sterker.

    Milieu

    In onze bedrijfsvoering kiezen waar mogelijk voor milieuvriendelijke oplossingen:

    Papierverbruik: Door het gebruik van digitale kanalen kunnen wij de inkomende en uitgaande papierstromen tot een minimum beperken.

    Materiaalverbruik: We proberen onze hoeveelheid materiaalafval steeds verder terugdringen.

    Afvalstromen: We scheiden ons afval van keramiek volledig van graniet en composiet, waardoor we een zuivere afvalstroom krijgen.